fredag 7 mars 2014

Lika delar, tårtbotten

Det här är ett bra recept för tårtbotten om man ska baka något till en form som inte är 24 cm i diameter. Lika delar utgår från antal ägg och sedan mäter man upp lika delar socker och mjöl/torrvara.

Beroende på hur hög tårtbotten man vill ha justerar man ägg mängden;

16 cm i diameter 2-4 ägg - 1 tsk bakpulver - ca 25 min i 175 g varmluftsugn
20 cm i diameter 4-6 ägg - 2 tsk bakpukver -ca 35 min i 175 g varmluftsugn
24 cm i diameter 6-8 ägg - 3 tsk bakpulver - ca 45 min i 175 g varmluftsugn

Om man vill ha en högre tårtbotten lägg till ett eller två ägg till, prova dig fram till så hög som du vill ha, med maximal äggmängd kan man få en botten så hög som 10-15 cm. Tänk dock på att man måste vispa ägg och socker längre ju fler ägg som tillsätts.

Knäck äggen i ett glas och mät sedan upp lika mycket socker i ytterligare ett glas. I det tredje glaset mäter du upp hälften mjöl och hälften potatismjöl.

Potatismjölet gör tårtbottnen luftig, ju kompaktare botten du önskar desto mindre potatismjöl, det går också bra att utesluta det helt.



I mitt fall har jag gjort en kompakt chokladbotten med mjölkchokladkross. Jag har 3 ägg till en 20 cm i diameter form och ca 1/3 mjöl, 1/3 potatismjöl och 1/3 kakao samt 1 ½ tsk bakpulver.


1. Vispa socker och ägg vitt och riktigt fluffigt, 4-10 min.
2. Vänd ner de torra ingredienserna tillsammans med bakpulvret.
3. Blanda i smaksättning om så önskas, i mitt fall mjölchokladkross.
4. Smöra och bröa en form med ströbröd, kakao, kokos eller mjöl och häll upp smeten.
5. Grädda i ugnen enligt tabell ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar